Quizizz je interaktivni web alat koji omogućuje stvaranje, dijeljenje i igranje kvizova te kreiranje interaktivnih lekcija u obrazovne svrhe. Učitelji, nastavnici i učenici mogu koristiti ovu platformu kako bi olakšali učenje i provjeru znanja na zabavan i dinamičan način, poboljšavajući angažman učenika i olakšavajući praćenje napretka.
Razvojem umjetne inteligencije Quizizz je proširen AI elementima koji ubrzavaju rad na samoj platformi.
Alat koristim najčešće za formativnu procjenu usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda koje učenici trebaju usvojiti, i to igranjem kvizova u realnom vremenu. Također, alat koristim za zadavanje domaćih zadaća koje učenici mogu rješavati kada i koliko god puta žele, ali unutar zadanog vremenskog okvira. Alat je idealan za realizaciju obrnute učionice te za procjenu usvajanja novih nastavnih koncepata (u mom slučaju matematičkih koncepata). Ono što ga čini drugačijim od drugih alata slične namjene jest izvrsna statistika na kraju svakog odigranog kviza ili interaktivne lekcije. Također, ima odličan matematički alat – zadovoljit će i najzahtjevnije matematičare. Sve ovo dostupno je i u besplatnoj verziji web alata.
Evo nekih ključnih značajki i procesa korištenja Quizizza:
- Stvaranje kvizova/lekcija
Korisnici mogu kreirati u potpunosti vlastite kvizove/lekcije ili koristiti već kreirane kvizove/lekcije koji /koje su javno dostupni/dostupne – prilagođavajući pitanja, odabirajući odgovore, dodajući slike i dodatne materijale kako bi prilagodili sadržaj svojim učenicima.
- Dijeljenje kvizova/lekcija
Nakon što se kviz/lekcija kreira, korisnici ih mogu podijeliti s ostalima putem jedinstvenog koda ili poveznice. Ovo omogućuje učiteljima da distribuiraju kvizove svojim učenicima za učenje unutar i izvan učionice. Postoji nekoliko oblika dijeljenja kvizova/lekcija, ovisno o tome što nam trenutno treba.
- Igranje kvizova/Pregled lekcija
Učenici mogu pristupiti kvizovima/lekcijama putem web preglednika ili mobilne aplikacije. Kvizovi su obično postavljeni kao natjecanje u kojem učenici mogu odgovarati na pitanja u određenom vremenskom okviru i osvajati bodove za točne odgovore i brze odgovore. Redoslijed pitanja ne mora biti isti za svakog učenika ako učitelj tako odredi u postavkama.
- Trenutna povratna informacija
Nakon završetka kviza/lekcije, učenici mogu odmah dobiti rezultate i povratne informacije o točnim i netočnim odgovorima. Ta trenutna povratna informacija može pomoći učenicima da brzo uoče svoje snage i slabosti.
- Praćenje napretka
Učitelji mogu pratiti napredak svojih učenika kroz rezultate kvizova. Mogu pratiti napredak tijekom igre, a statistika ostaje trajno zabilježena unutar platforme. To omogućuje učiteljima da identificiraju područja u kojima se učenici možda nisu snašli i prilagode svoju nastavu kako bi im pomogli.
Alat je dostupan na poveznici https://quizizz.com/.
Prije početka rada na Quizizz platformi, potrebno je registrirati se. Za registraciju korisnik može koristiti već postojeći Microsoft ili Google računi, ili može kreirati poseban Quizizz račun. Za svaki sljedeći pristup platformi, potrebno se samo ulogirati, odnosno kliknuti na gumb Log in (Slika 1).
Slika 1
Postoji besplatna i plaćena verzija Quizizz alata. Koristim besplatnu verziju jer u potpunosti zadovoljava moje potrebe. Primjeri unutar ovog teksta su dostupni u besplatnoj verziji. Ako pak želite iskoristiti sve funkcije Quizizz alata, morat ćete platiti 96 $ godišnje.
Nakon ulogiravanja naći ćete se na početnom sučelju alata gdje su smješteni predlošci iz kojih možete na brzi način kreirati kviz. Osim njih, možete pretraživati i koristiti javno dostupne kvizove i lekcije koje je lako pretražiti po područjima, temama, autorima i sl. Da biste si olakšali pretraživanje javno dostupnih kvizova, najlakše je koristiti tražilicu. Na lijevom dijelu početnog sučelja nalaze se glavni izbornici koji omogućavaju izradu i sortiranje svojih kvizova i lekcija. Ako se poželite vratiti na početno sučelje, odaberite u tom izborniku Explore (Slika 2).
Slika 2
Krenimo s kreiranjem kviza ili lekcije. To ćete učiniti tako da odaberete ljubičasti gumb na kojem piše Create, a nalazi se neposredno iznad izbornika Explore.
Sljedeći korak je odabrati što i kako želite kreirati. Nudi se izbornik za kreiranje kviza, lekcije, ili možete uvesti već postojeće sadržaje iz Google Forms ili Google Slides alata. Preferiram izradu vlastitih kvizova, i to “from scratch” (ili “ispočetka”) (Slika 3). Izrada kvizova uz pomoć umjetne inteligencije je integrirana kao probna “Beta” verzija i još sa sobom nosi niz poteškoća koje će se riješiti u doglednom vremenu.
Slika 3
Imenujte svoj kviz. Odredite uzrast učenika kojem je namijenjen, područje koje pokriva, jezik na kojem je napisan. Možete učitati i sliku koja će predstavljati vaš kviz na Quizizz platformi. U besplatnoj verziji, svaki kreirani kviz je javno dostupan i ne možete mu mijenjati postavke privatnosti (Slika 4). Sve ovo olakšava pretraživanje javno dostupnih kvizova unutar izbornika Explore. S obzirom na to da i sami koristimo javno dostupne kvizove koje su podijelile naše kolegice i kolege, lijepo je podijeliti i svoje uratke sa zainteresiranim učiteljima i učenicima.
Slika 4
Pitanja u kviz možete dodati iz Quizizz biblioteke javnih kvizova ukucavajući ključne riječi. Sva ta uvezena pitanja možete mijenjati po vlastitom nahođenju.
Ako želite umetnuti svoja pitanja, nabrojani su tipovi pitanja koji su besplatno dostupni, ali i oni koji se koriste samo u plaćenoj verziji. Sve što ne ulazi u besplatan Quizizz plan, označeno je simbolom “žute munje”.
“Šetajući” mišem po nazivima tipova pitanja, u desnom dijelu ekrana dobivate vizualne i pisane upute o načinu formiranja odabranog tipa pitanja (Slika 5).
Slika 5
Klikom na odabrani tip pitanja krećete s kreiranjem istog. Izrada pitanja s višestrukim odabirom, kao i izrada ostalih tipova pitanja, je vrlo intuitivna. Na mjesto pitanja ukucajte sadržaj pitanja koji možete dodatno editirati korištenjem tekstualnog editora koji se nalazi gore lijevo. Ako želite upisati matematičku formulu, na istom ćete mjestu naći i matematički editor. U pitanju, a i u svim opcijama odgovora, osim teksta, možete učitati i sliku. Ne zaboravite kvačicom označiti točan odgovor ili odgovore. Gore desno odredite vrijeme koje ćete rezervirati za odgovor na ovo pitanje te odredite broj bodova koje donosi točan odgovor. Kad ste zadovoljni svojim radom, kliknite na ljubičasti gumb gore desno s natpisom Save question (Slika 6).
Slika 6
Na isti način birate bilo koji tip pitanja i gradite svoj kviz. U svakom trenutku možete u svakom pitanju i u cijelom kvizu izmijeniti što god želite. Kad ste gotovi s umetanjem i ispisivanjem pitanja te ste zadovoljni sa svojim kvizom, kliknite na ljubičasti gumb gore desno Publish (Slika 7).
Slika 7
Nakon što ste kviz učinili javnim, možete ga podijeliti s kolegama pomoću poveznice ili pozivom direktno na mail (Share), stvoriti ugradbeni kod te ga ugraditi na npr. web stranicu ( </> ). Ako želite da ga učenici rješavaju bez uporabe digitalnih tehnologija, možete ga isprintati u fizičkom obliku (Worksheet). Ako poželite nešto promijeniti, postoji gumb i za to. Kliknite na Edit te mijenjajte što god želite. Pomoću gumba Preview možete vidjeti kako kviz izgleda kad ga se pokrene.
Najvažniji su načini dijeljenja kviza s učenicima pri čemu sustav pamti rezultate te formira izvještaje za svakog učenika i analizom riješenosti svakog pitanja.
Ako želite kviz dati za domaću zadaću, kliknut ćete na gumb Assign homework. Želite li ga igrati u realnom vremenu, kliknut ćete na gumb Start a live quiz ( Slika 8).
Slika 8
Prilikom zadavanja kviza za domaću zadaću, sami određujete vremenski interval unutar kojeg učenici mogu riješiti kviz. Ako ne želite limitirati vremenski pristup kvizu, ne morate. Savjetuje se odabrati neograničeni broj pristupa kvizu jer takav pristup ne traži nikakvo ulogiravanje učenika (Slika 9). Naime, svaki kviz možete podijeliti sa svojim učenicima pomoću poveznice ili koda, a bez potrebe registracije učenika u sam alat.
Slika 9
Prilikom dijeljenja kviza s učenicima u realnom vremenu, birate između tri opcije (Slika 10):
- klasični način – u kojem učenici igraju kviz u isto vrijeme, pri čemu učitelj može izmiješati redoslijed pitanja i odgovora,
- vođeni način – učitelj pokreće pitanje, prati uspjeh učenika i određuje kad će krenuti sa sljedećim pitanjem,
- “papir” način – učenicima se dodjeljuju kodovi na listovima papira i oni odgovaraju na pitanja okrećući taj kod na način koji odaberu.
Slika 10
Interaktivne lekcije se izrađuju na sličan način, samo što na samom početku izrade birate Create lesson.
Vaše kvizove i lekcije možete sistematično smjestiti u mape (izbornik Collections – Slika 11a), pratiti rezultate učenika i riješenost kvizova po zadatcima, ali i printati izvještaje te ih slati mailom roditeljima (izbornik Reports – Slika 11b).
Slika 11a
Slika 11b
Uz sve nabrojeno, Quizizz ima Chrome proširenje koje putem umjetne inteligencije formira kviz na osnovi sadržaja koji se nalazi na bilo kojoj web stranici. Važno ga je aktivirati na odabranoj web stranici (Slika 12).
Slika 12
Primjer kreiranog kviza korištenog za obilježavanje Svjetskog dana broja PI
Primjer kreirane lekcije na temu Mnogokuti
Zaključak
Quizizz alat ima niz prednosti u usporedbi s drugim alatima za izradu kvizova zato što u besplatnoj verziji omogućuje beskonačan broj izrada kvizova i lekcija. Zahvaljujući jako bogatoj kolekciji javnih kvizova na hrvatskom jeziku iz raznih područja, moguće je u nekoliko klikova kreirati vlastiti kviz prilagođen potrebama učenika. Također, odlično je to što se mogu učitati već postojeće prezentacije unutar kojih se mogu umetati pitanja, zadatci, web stranice. Na taj način se postiže dinamičnost nastavnog sata, interakcija i praćenje razumijevanja učenika tijekom obrade novog gradiva. Za matematičare je važno što ima izvrstan matematički alat. Veliko bogatstvo nalazim u detaljnim izvještajima na kraju odigranog kviza ili lekcije, bilo da se radi o izvještajima o učenicima ili pitanjima. Da bi pristupili kvizu ili lekciji, učenici ne trebaju imati Quizizz račun. Pridružuju se putem jedinstvenog koda ili poveznice. Moguće je uključiti se pomoću računala, mobitela ili tableta (Quizizz za Android). Sve je to omogućeno u besplatnoj verziji.
Nedostatak nalazim u nedostupnosti velikog broja tipova pitanja, umetanja video sadržaja i glasovnih poruka u besplatnom planu. Vjerujem da će u budućnosti biti dostupan puno veći broj resursa i da će AI dio biti funkcionalniji nego što je trenutno.
Autorica: Marica Brzica