Tracker je besplatni digitalni alat otvorenog koda namijenjen za modeliranje i analizu kretanja objekata u video sadržajima. Na taj se način omogućava prikaz različitih kretanja simulacijom i mjerenjem bez potrebe za stvarnim pokusima. Alat je dostupan za Windows, Mac OSX i Linux operativne sustave. Potrebno je instalirati Java paket (JRE) verzije 1.6 ili više. Budući da je alat instalacijski paket i nema mobilne ili mrežne inačice nije potrebna registracija niti prijava kako bi se koristio. Podržava preko desetak najčešće korištenih stranih jezika, ali za potrebe prevođenja moguće je kontaktirati jednog od autora.
Alat ima jednostavno sučelje, ali potrebno je izdvojiti dovoljno vremena kako bi se korisnik upoznao sa svim funkcionalnostima koje alat omogućava. Prednost je što mrežno sjedište alata omogućava mnogobrojne informacije, upute (video i tekst), međutim pružima i video sadržaje za eksperimente za vrijeme instalacije i na mrežnom sjedištu. Na taj način korisnik ima mogućnost vidjeti kako je potrebno snimati video sadržaj ukoliko u svojim eksperimentima želi koristiti vlastite.
Tracker alat korisniku omogućava:
Praćenje – ručno ili automatsko praćenje objekta s prikazom podataka pozicije, brzine i akceleracije. Prikaz interaktivnih grafičkih vektora i njihovih zbrojeva.
Modeliranje – sučelje za modele izrađuje statične i dinamične modele točaka mase čestica i sustava dvaju tijela. Vanjski modeli animiraju i preklapaju višestruke podatke u usporedbi s drugim zasebnim alatima za modeliranje. Preklapanja se automatski sinkroniziraju i prilagođavaju video sadržaj stvarnom svijetu za izravnu vizualnu usporedbu.
Video – alat sadrži Xuggle, besplatni video engine koji prikazuje i bilježi većinu video formata, kao što su .mov, .avi, .mp4 i .wmv na Windows, Linux i OSX operativnim sustavima. Dostupni su video filteri kako bi se snimka po potrebi prilagodila za jednostavnije modeliranje podataka: svjetlina, kontrast, tragovi duhova, ispravljanje distorzije. Datoteke se projekta pohranjuju u .mov formatu, dok se gotovi video sadržaji mogu izvoziti kao video projekt, video isječak, čisti podaci i slika. Sučelje prikazuje svojstva videa: putanje, dimenzije i brojeve okvira.
Generiranje podataka i analiza – definiranje fiksnog ili promjenjivog prema vremenu koordinatnog sustava. Nekoliko različitih mogućnosti kalibracije za mjerilo: traka za mjerenje, štap, kalibracijske točke i sl. Jednostavno prebacivanje sa sredine mase na druge referentne okvire. Kutomjer i traka za mjerenje omogućavaju jednostavno mjerenje udaljenosti i kuteva. Korisnik može definirati vlastite varijable za iscrtavanje i analizu. Alat za analizu podataka uključuje mogućnost automatskog ili ručnog podešavanja zakrivljenosti. Korisnik može prikupljene i analizirane podatke izvoziti kao formatiranu tekstualnu datoteku ili kopirati u određeni dokument. Moguće je prikazati vrijednosti samostalno definiranim formatima.
Resursi digitalne biblioteke – preglednik OSP digitalne biblioteke omogućava korisniku jednostavan pristup mrežnim zbirkama video sadržaja i Tracker resursima. Preglednik biblioteke omogućava korisniku pretragu po imenu, autoru, ključnim riječima i drugim metapodacima. Korisniku je također omogućeno da putem preglednika izrađuje i dijeli vlastite biblioteke video sadržaja i resursa.
Općenite funkcionalnosti su uobičajene poput undo/redo koraka kod definiranja mjerenja. Korisničko se sučelje može podesiti prema vlastitim potrebama: definiranje video enginea, jezik korištenja, veličine teksta. Alat također ima mogućnost prikazivanja HTML uputa ili bilješki učenika.
Tracker u nastavi
Tracker alat je idealan za nastavnike fizike i matematike koji drugačijim pristupom i načinom žele učenicima prikazati kako mjeriti brzinu, udaljenost i akceleraciju. Od iznimne je koristi nastavnicima koji nemaju mogućnost uživo učenicima prikazivati eksperimente. Prednost je što postoje već dostupni video sadržaji koje nastavnici po potrebi mogu koristiti za vrijeme nastave za svoja mjerenja i analizu. Ako žele mogu izraditi vlastite video sadržaje i resurse koje zatim mogu dijeliti sa svojim kolegama u školi, ali i u drugim školama. Nedostatak je alata dodatno vrijeme za svladavanje alata i njegovih funkcionalnosti budući da je alat specifičan za područje fizike i matematike. Nastavnici alat mogu koristiti kao dio uobičajenog nastavnog sata, ali jednako tako mogu zadati učenicima da izrade svoj video sadržaj pomoću kojeg će analizirati zadane parametre i provesti eksperiment. Mogući su grupni ili individualni rad i korištenje alata kao pomoć pri izradi domaće zadaće.